Derfor bør du overveje ekstern hjælp til din Oracle-database
Oracle er et yderst driftsikkert og potent værktøj, som kan løfte database-opgaven i selv meget store og komplekse virksomheder og organisationer. Men med de mange muligheder og de store muskler følger også risikoen for, at det kan være vanskeligt at få og fastholde kontrollen over systemet.
Derfor kan det for mange IT-afdelinger være en god idé at lave en aftale med en ekstern samarbejdspartner, som kan tage sig af administration og vedligehold af databasen. For ligesom andre kraftige motorer skal systemet vedligeholdes for at sikre en stabil og optimal drift.
Hvorfor ikke klare opgaven selv?
I stort set alle virksomheder bliver IT-driften anset for en forretningskritisk opgave, som skal have stort fokus.
Det er godt, men udfordringen er, at indsatsen ikke altid står mål med ambitionerne. Det kan have mange årsager, men dem, vi hyppigst støder på, er manglende ressourcer og manglende ekspertise.
Lad os begynde med det sidste: Ekspertisen. I Miracle 42 er vi eksperter i Oracle databaser, og det har vi været, siden vi begyndte at arbejde med databaser i det, vi selv kalder “den gamle verden”. Det var dengang, Oracle rimede på databaser, og mens Oracle siden har udvidet paletten til et utal af produkter, er vi blevet ved databaserne. Det er vi i al beskedenhed gode til, og det nyder vi godt af i en tid, hvor mange andre konsulenthuse kigger i andre retninger og satser på andre systemer og platforme.
Det betyder nemlig, at vi har og kan fastholde landets ubetinget skarpeste hoveder, når det kommer til Oracles databaseløsninger. Og derfor er det os, virksomheder ringer til, når der enten er behov for at få driften optimeret, eller når der skal slukkes brande.
Det leder til ressource-spørgsmålet: Har I de medarbejdere, som er ekstra skarpe på netop Oracle databaser? Hvis det er tilfældet, vil det give rigtig god mening at løse både vedligeholdsarbejdet og akutte situationer med in house-ressourcer. Sagen er bare som oftest, at netop Oracle-eksperter sjældent hænger på træerne, og i de tilfælde giver det både mest ro på bagsmækken og størst positiv effekt på effektivitetskontoen at få ekstern hjælp til opgaverne.
Hvilke opgaver løser vi?
Helt overordnet løser Miracle 42 to forskellige opgaver, når det handler om databaser – nemlig konsulent- og serviceydelser.
Konsulentydelser
Når der skal gennemføres et database-projekt, vælger stadig flere virksomheder at lægge den opgave ud af huset. Det skyldes typisk, at driftschefen eller den tekniske chef enten ikke kan eller vil løse opgaven med husets interne ressourcer.
Kan ikke - brandslukning
Hvis der er tale om et ‘kan ikke’-scenarie, kan det billedligt talt sammenlignes med, at der udbryder en brand i et hus. Når man som husejer opdager gløderne og røgen, henter man pr. instinkt en spand med vand eller måske endda en haveslange, men samtidig ringer man til brandvæsenet for at få fagfolk på banen – og meget gerne meget hurtigt. Husejeren ved godt, hvad problemet er, og han ved også godt, at løsningen helt overordnet er at få øst noget vand på arnestedet, men samtidig er han fuldstændig bevidst om, at brandfolkene er bedre til at slukke brande, end han er. Det er de, fordi de træner i opgaven hver dag, og fordi de har det rette udstyr. Og så kan de sikre, at alle gløder slukkes, så ilden ikke blusser op igen, når de er kørt hjem.
Hvis du har en ‘brandmand’ ansat, er det ikke sikkert, du har brug for konsulenter. Men hvis du ikke har, vil det være en god idé at ringe til Miracle 42 eller en af vores konkolleger på markedet, for vi har folkene med den rette træning. Og ligesom brandmændene træner de hver eneste dag og har for langt de flestes vedkommende gjort det i mange år(tier).
Vil ikke - strategisk valg
Hvis det handler om et ‘vil ikke’-scenarie, er situationen typisk den, at den ansvarlige chef træffer en strategisk beslutning om, at det ikke kan betale sig at opbygge de nødvendige kompetencer in house. Ligesom det er en fordel for Oracle at have så mange år på bagen som produkt med hvad det betyder for kvaliteten og markedspositionen, er det en akilleshæl, at der bliver stadig færre folk, som virkelig er eksperter. Den demografiske udvikling spiller imod Oracle, og rigtig mange af de IT-troldmænd, der erfremragende til Oracle databaser, er enten ved at komme op i årene eller overgået til lederstillinger, så de ikke længere sidder med fingrene på tastaturet.
Det betyder, at der er opstået en knaphed på de dygtigste Oracle-specialister, og derfor vil den oplagte løsning i mange tilfælde være at lægge opgaven – både den tekniske opgave og rekrutteringsopgaven – ud til en eksterne samarbejdspartner.
En konsulentydelse kan enten have karakter af brandslukning, når en disk dør, eller når der pludselig kan konstateres en manglende performance, men det kan også være mindre dramatiske opgaver som opgradering af en eller flere databaser eller integrations- og implementeringsopgaver.
Faktisk er det ikke kun Oracle, vi kan hjælpe med – vi er ligeså skarpe på Microsoft og forskellige OpenSource-databaser (såsom PostgreSQL og MySQL)
Cloud, outsourcing, konsulenter…
- Giver det mening at outsource hele eller dele af IT-driften?
Serviceydelser
Databaser skal vedligeholdes, og det er en – på papiret – lidt kedelig, men dog enormt væsentlig opgave. Sagen er nemlig, at en database kun er så velfungerende og forretningsunderstøttende, som den bliver gjort til. Og en database, der performer dårligt, trækker forretningen ned.
Det betyder, at databasen skal passes og plejes, og hvis du laver en serviceaftale med en ekstern samarbejdspartner, har du løbende et øje rettet mod, at databasen performer, som den skal. Når Miracle 42 laver en servicekontrakt, overtager vi overvågningen af din database. En model kan være, at vi hver morgen laver et servicetjek og blandt andet kigger på, hvor meget plads der er at gøre med. En database kan nemlig – på samme måde som en harddisk – blive fyldt op, og det kan give alvorlige driftsudfordringer.
Optimering af performance
Én ting er overvågning – noget andet er optimering. Ovenstående scenarie, hvor en database bliver fyldt op, kalder på en handling, så databasen ikke ender med at stoppe med at fungere eller bremse processer, der smitter af på forretningskritiske systemer.
Men en optimeringsopgave kan også handle om SQL-statements. Når man designer arkitekturen i en database, sker det i realiteten typisk som et udtryk for den virkelighed, man står i på det konkrete tidspunkt. Så hvis du driver en virksomhed med en webshop, hvor du sælger 100 varianter af et produkt – det kan være alt fra sneakers til skruer – vil en søgning blandt dine produkter være til at overskue. Men hvis du pludselig har 100.000 kunder, som nu kan vælge mellem en lang række variationsmuligheder (størrelsen på sko ganget op med antallet af forskellige farver og forskellige lagerplaceringer eller skruer i forskellige længder med forskellige slags kærve og forskellige leveringsmuligheder), er databasens opgave en anden. Og det kan give alvorlige performance-udfordringer, hvis den ikke løbende bliver optimeret til at kunne håndtere det stigende pres.
Sikkerhed kræver fokus
Sidst, men ikke mindst, er der i forhold til databaser – ligesom i de fleste andre hjørner af IT-landskabet – et sikkerhedsperspektiv. Det er afgørende, at ansvaret for den løbende sikkerhed er forankret et sted. Hvis I kan løse det selv, er det en mulighed, men hvis I ikke allokerer interne ressourcer til opgaven, bør I finde en samarbejdspartner, der kan tage over.
Hvad koster database-assistance?
Ingen virksomheder er ens, og det samme gælder IT-løsninger – herunder konsulent- og service-ydelser. Der er derfor stor forskel på, hvor mange databaser, der skal overvåges, opgraderes, optimeres og sikkerhedstjekkes fra Virksomhed A til Virksomhed B, og kompleksiteten kan være væsensforskellig.
Så tag en dialog med en samarbejdspartner, og få et konkret bud på en løsning, der passer til lige netop din virkelighed, dit IT-setup og dit budget.
Hvorfor skal jeg vælge Miracle 42?
Det skal du heller ikke, men du må meget gerne. Vi er i al beskedenhed nogle af de absolut bedste på markedet, og det er vi, fordi vi har været heldige og dygtige til at tiltrække, videreuddanne og fastholde en stor del af de skarpeste database-eksperter i Danmark – ikke mindst, når det kommer til Oracle, men også andre platforme.
Vi er markedsledende i Oracle Danmarks partnerlandskab, når det gælder database, licenser og services. Og en del af vores konsulenter er medlemmer af det internationalt anerkendte “OakTable Network”, som er et eksklusivt netværk af Oracle-specialister over hele verden.
Vi har mere end 18 års erfaring med administration af kundernes Oracle databaser, og vi tilbyder det selvfølgelig også, når databaserne er i Oracle Cloud. Vi forstærker løbende vores førerposition med fusioner og opkøb af yderst kompetente kolleger i branchen – i 2020 og 2021 har vi således indlemmet danske Scott/Tiger og svenske Emineo i familien – så vi konstant kan holde og højne vores høje faglige niveau og tilbyde eksperthjælp til flere virksomheder.
Så hvis du kan bruge en hjælpende hånd og en knivskarp hjerne – eller flere af begge dele – til at løse vanskelige udfordringer i et komplekst miljø, er du mere end velkommen til at sige til.
Book et møde nu
Vi er altid interesseret i at løse IT-udfordringer eller forløse potentialer. Så lad os snakke om, hvad vi kan gøre for dig og din virksomhed.