Casehistorie: T. Hansen

”Outsourcing af drift og backup er yderst effektivt”

Lars Romsøe, IT-chef, T. Hansen Gruppen A/S

Vækstkometen T. Hansen Gruppen har indgået et partnerskab med Miracle 42 om en fuldstændig outsourcing af drift og backup af det forretningskritiske Oracle-miljø.

Læs her, hvordan Miracle og T. Hansen skruede en løsning sammen og gav drift og backup-problemer baghjul.

Farvel til tunge og ressourcekrævende bekymringer


T. Hansens beslutning har forvandlet drift, backup og recovery fra at være en tung, ressourcekrævende bekymring til en simpel, gennemskuelig, SLA-baseret aftale med fast pris.

Da Bent Jensen stiftede T. Hansen var det for at sælge knallertreservedele. I dag, 25 år senere, har hele familien Danmark taget T. Hansen til sig. Virksomheden er vokset til ca. 770 medarbejdere, 80 butikker og en omsætning på mere end 1 mia. kr.

Knallertreservedele er i dag suppleret med et bredt varesortiment, som bl.a. omfatter autoudstyr, autoreservedele, scootere, cykler, camping- og bådudstyr, dækservice, nytårsfyrværkeri og senest salg af autoreservedele til professionelle værksteder.

Et partnerskab med Oracle-specialisterne

T. Hansen sælger varerne via tre kanaler: web, telefon og fysiske butikker. Varerne distribueres fra et gigantisk centrallager på 30.000 kvadratmeter. Hjertet i T. Hansens salgs- og distributionssystem er opbygget omkring et ERP-system baseret på Oracle-teknologi.

T. Hansen stod i efteråret 2015 og manglede kompetencer til at administrere og overvåge Oracle-systemet. Samtidig havde virksomheden behov for et bedre backup- og recovery-beredskab, da man dagligt oplevede fejl og ustabilitet, når de forretningskritiske data skulle sikkerhedskopieres. T. Hansens IT-chef, Lars Romsøe, valgte derfor at indlede et samarbejde med Miracle 42 for at løfte kvaliteten på begge fronter og sikre forretningen bedst muligt.

“Oracle er vitalt for vores forretning. Vi valgte derfor at indgå et partnerskab med Miracle 42, fordi de har ekspertise inden for både drift og administration af Oracle og inden for backup af selvsamme system. Det giver en effektiv synergi,” forklarer Lars Romsøe, IT-chef T. Hansen

Den rette outsourcing-model

T. Hansen valgte at outsource det komplette ansvar for drift og administration samt backup og recovery til Miracle 42. Den tekniske backupløsning er baseret på en hybridmodel, hvor backupdata både opbevares lokalt i T. Hansens datacenter og kopieres off-site til Miracle 42’s datacenter.

For Lars Romsøe har det bl.a. været afgørende for valget af samarbejdspartner, at Miracle 42 har det rigtige miks af teknologi, ekspertise og forretningsforståelse.

“Commvault, som Miracle 42 bruger, scorer højt hos Gartner, og jeg anser det for at være en af markedets bedste backup-teknologier. Samtidig har Miracle 42’s specialister stor viden om både Oracle og Commvault. De har desuden sat sig grundigt ind i de krav og behov, vores forretning stiller. Samlet giver det tryghed og sikkerhed omkring vores ERP-system, som bare skal fungere døgnet rundt,” fortæller Lars Romsøe.

Mere effektiv drift og komplet overblik

Derudover har det været vigtigt, at partnerskabet med Miracle 42 omfatter både drift og overvågning. Det har nedbragt det interne ressourceforbrug på backup væsentligt og givet langt større indsigt i backuppens tilstand.

“Tidligere brugte vi timer hver dag på at holde vores backup-system kørende i det daglige. Det er slut nu, hvor Miracle 42 har overtaget driftansvaret. Samtidig har vi fået både overvågning, alarmering og rapportering. Så vi er gået fra en black box-oplevelse til at have et komplet overblik,” siger Lars Romsøe.

Fokus på både nutid og fremtid

Lars Romsøe fremhæver også den økonomiske model som en stor styrke ved samarbejdet.

“Vores krav er nøje defineret med Service Level Agreements, så begge parter ved, hvad der skal leveres, og hvad det koster. Der er ingen ukendte udgifter eller komplicerede licensmodeller. Kun en fast månedlig pris, som altid er kendt.”

Men selvom der ligger en fast aftale bag partnerskabet, er der fokus på også at udvikle og fremtidssikre T. Hansens IT-infrastruktur.

“T. Hansen udvikler sig hele tiden og bliver større og større. Derfor sætter vi stor pris på Miracle 42 som sparringspartnere og rådgivere. Det betyder, at vi hele tiden får præsenteret forslag til forbedringer af vores eksisterende systemer og alternative løsning på nye udfordringer. Det er med til at ruste os til fremtiden.”

T. Hansen – kort fortalt

T. Hansen sælger bl.a. autoreservedele, autoudstyr, scootere, cykler, camping- og bådudstyr, dækservice, nytårsfyrværkeri og autoreservedele til professionelle værksteder. Salget foregår via web, telefon og butikker. Virksomheden har ca. 770 medarbejdere, 80 butikker og en omsætning på mere end 1 mia. kr.

T. Hansens backup-løsning:

  • check Full managed backup as a service-løsning, inkl. overvågning, rapportering og alarmering
  • check Markedets førende backup-teknologi fra Commvault
  • check Backup-data sikret på to fysisk adskilte lokaliteter (lokalt hos T. Hansen og off-site hos Miracle)
  • check Gennemskuelig, konkurrencedygtig og forbrugsbaseret afregning
  • check SLA’er baseret på T. Hansens forretningsbehov

Vil du høre mere om T. Hansens løsning?


Tag fat i os. Vi fortæller dig gerne mere.

Når du udfylder formularen, accepterer du samtidig {gdpr1}

keyboard_arrow_up