Casehistorie: DKTV

”De har løftet os teknisk, og opgaverne laves nu langt hurtigere”

Jesper Wistoft Nielsen,
IT Chef, DKTV

IT Chef i DKTV, Jesper Wistoft Nielsen stod overfor en situation, hvor han både manglede ressourcer og de dybe tekniske kompetencer inden for databaseadministration, som forretningen havde brug for. Det var både dyrt og tidskrævende at vedligeholde og drifte databaserne. Løsningen på denne udfordring viste sig at være outsourcing.

Læs historien og hør, hvorfor Miracle 42 var det rigtige match for DKTV (tidligere Dansk Kabel TV).

Farvel til bekymringer og dyr vedligeholdelse

DKTV’s motto er ”Stærkere sammen”. Noget, der også har vist sig at være gældende i samarbejdet med Miracle 42. IT Chef Jesper Wistoft Nielsen fortæller, at han nu har fået ro i maven. Han og teamet behøver ikke længere at bekymre sig om Oracle og MS SQL databaserne.

Kemi og tillid er vigtigt i valget af samarbejdspartner – og prisen skal være god

Når de i DKTV skal vælge en samarbejdspartner udpeges typisk 3-5 kandidater, som screenes - ikke blot for pris og kvalitet af leverancerne, men tillid og kemi er også vigtige faktorer for IT Chef, Jesper Wistoft Nielsen: ”Det der er vigtigt, når vi vælger samarbejdspartner er, at det er en seriøs samarbejdspartner. At det er en, som vi føler,
vi kan stole på. At kemien er der, når vi mødes med dem, så vi kan tale rent ud om de problemer, vi skal løse i fællesskab. Og så er det selvfølgelig også vigtigt, at prisen er konkurrencedygtig. Det var præcis det, vi fik hos Miracle 42.”

Outsourcing blev løsningen

Jesper W. Nielsen beskriver situationen de stod i, som værende ganske kritisk for forretningen. Han var nødt til at ændre den måde, de arbejdede på og outsourcing endte med at være løsningen. ”De udfordringer vi stod med, var af så kritisk karakter, at det forhindrede vores forretning i at køre videre. Det var en klods om benet på os, så for at gøre det hele mere smidigt og agilt og kunne rykke hurtigere, når forretningen havde nye behov til os, havde vi brug for en samarbejdspartner.”

”Hvad man kan købe ude i byen, skal man købe ude i byen,” fortsætter Jesper. ”Det er dyrt at ansætte en DBA på fuldtid, og det havde vi simpelthen ikke ressourcerne til.”

Jesper W. Nielsen tog kontakt til Tobias fra Miracle 42 og sammen fandt de frem til den rette løsning for DKTV. ”Vi vidste, at Miracle 42 gik for at være de bedste, når det handler om Oracle databaser, så derfor tog vi kontakt til dem. Og så var det også en rigtig fornuftig pris, vi kunne aftale med dem” fortæller IT Chef i DKTV, Jesper W. Nielsen om valget af Miracle 42 som samarbejdspartner.

Når samarbejdet lever op til de høje forventninger

Der er ingen tvivl om, at Jesper havde høje forventninger til det partnerskab, der blev stiftet imellem DKTV og Miracle 42. Når samarbejdet så viser sig at leve op til disse forventninger og skaber positive resultater, så er der grobund for at udvide samarbejdet. Det var præcis, hvad IT Chef, Jesper W. Nielsen valgte at gøre: ”Miracle 42 hjælper os med drift, support og udvikling af vores Oracle databaser, og vi har faktisk været så glade for samarbejdet, at vi har udvidet det, så Miracle 42 nu også hjælper os med vores MS SQL databaser.”

Opgraderede databaser i topform og ro i maven

Jesper W. Nielsen fortæller, at det vigtigste, de har fået ud af samarbejdet med Miracle 42 er, at de har fået ro i maven omkring deres databaser. Nu ved de, at der er styr på tingene, og de kan bl.a. koncentrere sig om de øvrige interne processer, styring af opgaver til teknikere og gravere samt rapportering via Data Warehouse til finansafdelingen.

”Vi har været rigtig glade for samarbejdet med Miracle 42, og de har løftet os teknisk og gjort os i stand til at lave nogle opgaver hurtigere, end vi kunne tidligere.”

Jesper W. Nielsen fortæller, at de i it-afdelingen førhen bekymrede sig meget om den forretningskritiske database. Databasen var noget af det første udviklerne kiggede på med uro i maven, når de mødte ind om morgenen. Kører den, som den skal? Er den i topform?

”… vi behøver ikke længere at bekymre os om databaserne. Nu får vi en mail med status hver uge. Vi bliver kontaktet af teamet i Miracle 42, hvis der er et eller andet, vi skal forholde os til. Miracle 42 har hjulpet os med at sikre, at vores Oracle databaser altid er i topform, at vi har styr på, at vores diske ikke er fulde, og de har gjort det muligt at opgradere vores databaser fra en gammel version til den nyeste og sikre. Det er noget, vi selv har kæmpet med i 10 år, hvor det ikke er lykkedes os at få gennemført opdateringen, men det er lykkedes med Miracle 42.”

Et samarbejde, der bare fungerer

Som IT Chef er det vigtigt for Jesper W. Nielsen, at kontaktpersonerne i Miracle 42 står klar, når der er behov for dem. Jesper fortæller, at han har meget stor respekt for det høje tekniske niveau, som teamet i Miracle 42 leverer. ”Det, der har imponeret mig mest med samarbejdet med Miracle 42 er deres tekniske kompetencer, men faktisk også den måde, de går til os som kunde. Miracle 42 er proaktive og tager kontakt til os, når de ser behovet, men vi kan også altid selv henvende os og få hjælp øjeblikkeligt.”

I gode hænder

Jesper Wistoft Nielsen er helt tryg ved samarbejdet med Miracle 42, som har lettet deres arbejdsbyrde med databaserne. Det vigtigste fremhæver han her: ”Det jeg lægger vægt på hos Miracle 42 er den måde, vi samarbejder på. Jeg ved, at jeg er i gode hænder sådan rent teknisk – det er meget kompetente folk, vi har derude. Det er folk, der er lette at få fat på, og de er rigtig behagelige at samarbejde med,” siger Jesper W. Nielsen til slut.

DKTV– kort fortalt

DKTV er en landsdækkende virksomhed ejet af TDC NET. Virksomheden blev stiftet i 1970’erne, og beskæftiger i dag ca. 600 personer.

DKTV installerer, renoverer og servicerer netværk og infrastruktur. Derudover leverer de bredbånd, telefoni, WiFi, dørtelefoner, videoovervågning, adgangskontrol og varmestyring. Løsningerne tænkes som helheder og tilpasses de enkelte kunder, som består af antenne-, bolig- og grundejerforeninger samt erhverv og offentlige institutioner.

DKTV's drift- og supportløsning:

  • check 24/7 beredskab for Oracle
  • check 8-16 beredskab for MS SQL
  • check MirWatch ugetjek af Oracle databaser
  • check MirWatch månedstjek af MS SQL instanser
  • check Patch Management for Oracle og MS SQL databaser
  • check Årlig Recovery Test af Oracle DB, OS backup samt applikationsserver
  • check Årlig Distaster Recovery test af MS SQL instanser
  • check Årlig Performance analyse af MS SQL instanser

Læs meget mere om DKTV her:

www.dktv.dk 

Vil du høre mere om DKTV's løsning?


Tag fat i os. Vi fortæller dig gerne mere.

Når du udfylder formularen, accepterer du samtidig {gdpr1}

keyboard_arrow_up