Casehistorie: Bladkompagniet

”Et partnerskab og ikke blot en leverandør- og kundeaftale”

Jesper Nielsen,
Adm. Direktør, Bladkompagniet

”Hvis jeg skal fremhæve noget ved Miracle 42 er det vores vedvarende dialog på rigtig mange forskellige niveauer. Både den tekniske del i huset og dem, som udfører hosting, men så sandelig også med dem, som har ansvaret for os som kunde. Det jeg har oplevet med Miracle 42 har været et partnerskab og ikke blot en leverandør- og kundeaftale. Vi har en kontinuerlig dialog og sparring om at flytte os og afprøve nye ting. Det er noget af det, jeg sætter allermest pris på som beslutningstager” fortæller Jesper Nielsen, Adm. Direkør i Bladkompagniet.

Læs historien og hør, hvorfor Miracle 42 var det rigtige match for Bladkompagniet.

Vi har fuldstændig tillid til Miracle 42

”Det vigtigste var, at der blev opbygget et partnerskab med Miracle 42 – de kender vores behov og vores situation. Og vi har fuldstændig tillid til dem. Vi løser tingene i fællesskab og har en fælles opgave.” fortæller it-chef, Tom Hansen om samarbejdet med Miracle 42.

Outsourcing af drift og hosting gav fleksibilitet og tryghed

Samarbejdet imellem Miracle 42 og Bladkompagniet går år tilbage og startede med udviklingsopgaver og Oracle Software. ”Første gang jeg stiftede bekendtskab til Miracle 42 var nok for 15 år siden, da vi skulle have en gennemgang af vores Oracle licenser. Der var Miracle 42 primært funderet i Oracle verdenen og deres kendskab til det. Der fik vi ryddet godt op i vores licenser og sparede også en masse penge i den forbindelse. Siden hen har Miracle 42 udviklet sig til meget andet og meget mere end blot Oracle kompetencer.”

Bladkompagniet tog i 2015 en beslutning om at outsource drift og hosting af deres servermiljø. Ifølge it-chef, Tom Hansen var det naturligt for dem, da de stod overfor et udbud om drift og hosting, at invitere Miracle 42 med til bordet og give deres bud derpå. Adm. Direktør Jesper Nielsen fortæller, hvorfor valget i sidste ende faldt på Miracle 42: ”Vi ønskede ikke længere at have vores egne servere i huset, men have et mere fleksibelt og en mere understøttende opstilling af det. Derfor gik vi i et udbud med en række forskellige leverandører for at flytte serverne ud af huset. Vi kendte Miracle 42 som værende progressive, men også som et selskab, der kendte vores forretning.” It-chef, Tom Hansen supplerer: ”Det Miracle 42 vandt på var, at de ved, hvad det betyder at have den høje driftsstabilitet. De har en pragmatisk tilgang og en helt åben og uformel dialog på alle niveauer, når vi har nogle problemer.”

Sparring omkring ny teknologi og muligheder

Bladkompagniet distribuerer aviser, breve, magasiner og direct mails og har med sine 100 års historie været igennem noget af en udvikling. På trods af, at de er en manuel virksomhed med hænder og fødder på gaden, så har de på it-fronten altid formået at være helt fremme og snuse til de nyeste teknologier. Det være sig hulkort i 1938, mainframe i 1966 og i dag har de været igennem en digitalisering af omdelingen på selve ruten. ”Kendetegnet ved Bladkompagniets historie er, at vi kontinuerligt er på jagt efter nye måder at gøre det enklere, bedre og mere effektivt. Meget bliver afsøgt, og der er sparring vigtig,” fortæller Adm. Direktør Jesper Nielsen.

”Så for os i valg af samarbejdspartner er det væsentligt, at man kan udfordre os på, hvad vi kunne gøre bedre og gøre anderledes. Når vi er en virksomhed, der åbner og lukker så mange hundrede tusinder af ordrer hvert døgn, er der en tendens til, at man overstår en dag ad gangen. Derfor skal vi have nogle input og noget sparring, og det får vi fra Miracle 42, og det var en af grundende til, at vi valgte dem.”

Høje krav til stabilitet og hurtig support

Adm. Direktør, Jesper Nielsen beskriver Bladkompagniet som en atypisk og måske lidt vanskelig kunde: ”…for vi er ikke så nemme at lukke ned i et par timer, en dag eller to for at lave større opgaver. Fordi vi lukker aldrig. Vi distribuerer udelukkende om natten og 365 dage om året. Det stiller relativt store krav både til os og til vores leverandører omkring stabilitet og bl.a. datadækning. Det betyder også, at udvikling, opgaver og problemer skal løses meget hurtigt, uanset hvad tid på døgnet det er, for ellers går vi i stå.”

It-chef Tom Hansen nikker genkendende til de store krav. Bladkompagniet distribuerer aviser i mængderne 200.000 – 400.000 pr. døgn. Det vil sige, at de åbner rigtig mange ordre hver eneste nat og hvert evig eneste døgn. Transaktionerne er ganske mange, og det mærker særligt it-chef Tom Hansen og hans team et pres af i form af tårnhøje krav til oppetid og sikkerhed for de interne systemer. Derfor er stabilitet på produktionsdelen exceptionel vigtig for dem.

Faste kontaktpersoner sikrer knowhow om forretningen

For adm. direktør Jesper Nielsen er det vigtigt, at knowhow om Bladkompagniets behov, processer og forretning bevares: ”Hos Miracle 42 er det faste kontaktpersoner hele vejen igennem, og det har været stabilt igennem årene. Det er vigtigt for os, at den viden, der er om os fastholdes, og at de mennesker, der supporterer os, forstår at hjælpe til med at flytte os,” siger han.

En smertefri transition til trods for bekymringer

Jesper Nielsen, Adm. Direktør i Bladkompagniet husker transitionen som en angstprovokerende situation at stå i. Fra at have drift og hosting in house til pludselig at give kontrollen fra sig og outsource serverplatformen til en ekstern leverandør. Men også her blev den gode relation til samarbejdspartnerne i Miracle 42 det, der gav både ledelsen og it-afdelingen ro i maven og tiltro til, at det nok skulle gå godt.

Da de stod overfor den store transition og Bladkompagniets serverplatform skulle flyttes var det essentielt, at slutbrugeren intet bemærkede. Om transitionens overordnede forløb fortæller Tom Hansen: ”Miracle 42 var inde over, hvordan det tekniske setup skulle se ud og har hjulpet utrolig meget med professionalisme fra deres side af om, hvordan man kunne sætte det op. Det er gået rigtig godt. Faktisk er det gået helt smertefrit. Ingen har bemærket, at vi har lagt om. Senest har vi fornyet hostingaftalen med nyt hardware og omlægning af servere.”

At gå med en OpenSource løsning var lidt af en øjenåbner

I samarbejde med Bladkompagniets it-afdeling har Miracle 42 været med til at udvikle og modernisere deres Oracle Applikationerne i OpenSource. ”Hele tankegangen og metoden at gå med OpenForms har været en øjenåbner. Det er en helt anden måde at tænke på, og vi er for alvor kommet ind i det 21. århundrede og er på en meget mere moderne platform i dag.”

Vi er blevet mere agile, strømlinet og kan løse udfordringer hurtigere

Før i tiden kørte bladkompagniet en daglig rytme med et tidsvindue, hvor der ikke var distribution. I dag kører møllen døgnet rundt, så de kan være klar til distribution om natten. Tidsvinduet er praktisk talt væk, og hvad det har betydet beskriver Tom: ”Det kræver en uhyggelig god planlægning at få skubbet større ændringer ind midt i det hele, så på den måde er kravene til it blevet større, og vi har behov for at få testet nogle ting bedre og hurtigere. Måden vi skal agere på, skal være meget mere agil og hurtig samt strømlinet end før i tiden. Miracle 42 har i den forbindelse været gode til at sparre med os, kommet med kritiske spørgsmål og gode anbefalinger til, hvordan vi kunne gøre det bedre. Noget, som vi måske ikke havde set med vores tunnelsyn midt i den daglige drift.” siger Tom Hansen, it-chef i Bladkompagniet.

En lille it-afdeling med et stort ansvar – outsourcing endte med at blive et partnerskab

”Vi er en relativ lille it-afdeling i forhold til den opgave, vi skal løse. Det er rart, at vi kan ligge en stor del af de opgaver og det ansvar, som vi tidligere havde, ud i byen og have fuldstændig tillid til, at det kan de løse lige så godt - om ikke bedre, end vi selv kunne gøre. Så kan vi fokusere vores kræfter og energi på hvordan tingene skal spille herinde og ikke fundere på, om teknikken fungerer, for det gør den 100%,” siger Tom Hansen, it-chef hos Bladkompagniet.

Tom beskriver, at der hurtigt blev opbygget et partnerskab med Miracle 42: ”De kender vores behov og vores situation. Og vi har fuldstændig tillid til dem. Vi løser tingene i fællesskab og har en fælles opgave. Det er en dejlig måde at arbejde på."

Bladkompagniet – kort fortalt

Bladkompagniet er et distributionsselskab, som beskæftiger 4.000 omdelere, der hvert år omdeler ca. en halv milliard forsendelser. Selskabet leverer aviser, magasiner, direct mail, ugeblade og pakker alle ugens 7 dage - 365 dage om året. Bladkompagniet er stiftet i 1920 og er ejet af Berlingske Media A/S og JP/Politikens Hus A/S.

Bladkompagniets drift- og hostingløsning:

  • check Infrastructure as a Service
  • check Event Management
  • check Aktiv – Aktiv dual site infrastruktur – sikre fuld redundans på Bladkompagniets systemer
  • check Patch Management – Bladkompagniets systemer patches månedligt med hensyn til mindst mulig indvirkning på deres produktion.
  • check Backup as a Service – med backup data sikret på to adskilte fysiske lokationer
  • check Online DBA Services – Månedstjek af kritiske Oracle databaser, der sikrer 24/7 drift

Læs meget mere om Bladkompagniet her:

www.bladkompagniet.dk

Vil du høre mere om Bladkompagniets løsning?


Tag fat i os. Vi fortæller dig gerne mere.

Når du udfylder formularen, accepterer du samtidig {gdpr1}

keyboard_arrow_up